Jumaat, 31 Disember 2010

Cita-cita

Salam pembuka bicara..

Di kala semua orang sibuk mahu bercuti, saya dengan rasa kecewa nya ingin menghebahkan bahawa saya tidak bercuti. Sedih kan? Saya tengok orang lain bercuti saja lah. Ini adalah pengorbanan seorang gadis yang terlibat dalam bidang kesihatan. erm.

Tiba-tiba saya teringat sesuatu. Antara sebab saya tak mahu menjadi seorang:

1) Doktor

sumber: google

Waktu kecil-kecil, mak ayah selalu cakap belajar rajin-rajin. Dah besar jadi doktor. Tapi saya tak terfikir untuk menjadi doktor sebab bekerja sebagai doktor confirm-confirm hidup macam kurang life lagi-lagi masa kena houseman selama 2 tahun. Kena sentiasa on call dan mental perlu bersiap sedia. Perlu mengorbankan keluarga demi menyelamatkan nyawa orang lain. Memang mulia kerja ini. Tapi saya selalu membayangkan kalau lah waktu raya kena on call. Memang tak best. Ingat tak korang pernah kecoh satu cerita yang seorang doktor kena panggil untuk kes kecemasan dan memandu kereta dengan laju. Kemudian, di tahan sebab memandu laju. Ingat tak? Saya rasa saya memang tidak sesuai untuk pekerjaan ini. Lagipun, result matrik tak gempak pun. hu.

2) Jururawat

sumber: google

Jururawat adalah pekerjaan yang ber'shif'. Saya tak mahu bekerja malam sebab pada saya, malam adalah
waktu untuk istirehat bersama keluarga dan ber'landing-landing' dan bergolek-golek di atas katil. Jururawat yang bekerja di operation theatre atau OT adakala nya perlu on call juga.

3) Farmasi

Bukan nak tunjuk gadis-gadis kat depan ini tapi ubat-ubat kat belakang tu. Inilah farmasi di tempat kerja saya hari itu. Tak dapat jadi ahli farmasi pun tak apa lah asalkan tolong sikit-sikit. hu

Ini adalah pekerjaan yang sangat-sangat saya impi kan sebab kimia memang best. I like~ Tapi, ada seseorang pernah beritahu saya bahawa seorang ahli farmasi juga kadang-kala ada on call. Dan pergorbanan seorang ahli farmasi adalah sama seperti doktor. Disebabkan sebab ini, saya tak memohon pun bidang farmasi masa permohonan universiti dulu. Tapi dan tapi, saya sangat frust sebab saya tertipu dengan sebab ini.

4) Doktor haiwan


Bidang ini awal-awal lagi dah out. Saya nak angkat kucing pun takut. Takat nak pegang dan belai-belai beranilah. Sepatutnya, saya kena mengaku yang saya pencinta flora bukan pencinta alam. ha.

5) Saya memang dilahirkan bukan untuk jatuh cinta pada bidang selain bidang kesihatan. Naluri saya memang disini. Kalau tanya saya kenapa saya tak mahu menjadi seorang jurutera adalah disebabkan saya tak pernah terfikir untuk bekerja sebagi jurutera. Sama seperti bidang lain.

Tapi kadang-kadang, impian itu mungkin tak akan jadi kenyataan bila pilihan yang kita inginkan tersimpang jauh disebabkan persaingan yang maha hebat. Maka, saya antara yang bertuah sebab saya bekerja dan belajar dalam bidang pilihan saya ingini walaupun universiti saya belajar adalah pilihan ketiga. Pilihan pertama saya adalah UKM dalam pemakanan juga manakala pilihan kedua saya adalah UKM dalam teknologi pemakanan.

Saya kira bertuah juga lah kan? Ini memang minat saya.

xoxo

0 komen: