Selasa, 15 November 2011

Pelawak veteran

Salam pembuka bicara..

Ahad lepas, saya attend satu kenduri kahwin ni dekat Sungai Buaya. Anak kepada senior ayah saya masa sekolah dulu yang kahwin.

Makan kenduri ni memang membuka selera sebab dia guna ayam panggang dengan sotong. Yummy! My favourite sebab tu suka makan dekat Kenny Rogers.


Tapi yang paling best, ada kumpulan kugiran yang menghiburkan tetamu. Unik. Masa nak balik tu pula, terjumpa pula dengan Wazata Zain.


Ayah saya la paling sakan sebab dia memang peminat Wazata Zain ni dari kecik-kecik. Saya tak kenal. Jadi, saya blur. Tanya pada ayah, siapa tu? Ayah kata ini lah Wazata Zain. Pelawak, pengarah, pelakon. Kiranya masa zaman ayah saya kecik-kecik sekolah rendah tahun 60-an ke 80-an, memang Wazata Zain ni famous amos la. Saya sendiri lahir tahun hujung 80-an, memang sah-sah tak kenal.

Sebab Wazata Zain (atuk sepatutnya sebab beliau lahir tahun 1939) ni cakap dalam fb dia "Kalau anak-anak kecil kini asyik menonton rancangan kartun seperti Spongebob Squarepants, rakan sebaya mereka pada era 1980-an pasti ternanti-nanti siri Cumi & Ciki. Nostalgia telatah boneka kupu-kupu dan monyet itu tidak sempurna tanpa Wazata Zain".


Cumi & Ciki??? Saya tak ingat kalau ada cerita kartun ni. Sebab zaman kanak-kanak saya, saya tengok cerita ultraman, tom & jerry, scoby doo, popeye, adam and family ke apa tah. Waktu ni tak ada astro tapi ada MegaTV. Itu yang pasti sebab saya hadap channel kartun 24jam. Saya terlalu taksub dengan ultraman sampai kan saya tertipu dengan ayah yang bergambar dengan raksasa masa ayah kena bekerja di Jepun.

Pelawak veteran ni ramah taw orangnya. Dan suka senyum.

Inilah pertama kali jumpa, pelawak veteran yang sezaman kelahiran dengan nenek atuk saya. Korang kenal tak siapa Wazata Zain ni? Ke saya sorang je yang tak kenal?

xoxo

24 komen:

dear anies berkata...

sy igt2 lupa cite cumi & ciki ni

☾SHiemaCMa786☾ berkata...

cumi & ciki?

cam pernah dgr..

ermm..~

Izzatul Azma berkata...

tak kenal. Hehee

Aleen Aiden berkata...

cakap pasal ayam panggang terus lapar.hu3

mama aini berkata...

mama pun tak ingat cerita tu..hu2x..rasanya wazata zain tu..hb mama taulah..he2x..

panda montel berkata...

semua yg anda sebutkan diatas tidak saya kenali haa haha

BENA berkata...

CUMI CIKI ? rasenye tak pernah tengok . dulu2 kalo legend sikit usop sontorian . hihihihi ;)

rozeeta rashid berkata...

fuhh saya pun dah lupa dulu ada megaTV. ni first time dengar nama wazata zain. hehe.

Akue Achik berkata...

sy pun tak pnh tgk ni..huhu

~Sal Ismail~ berkata...

err..kite pun x kenal..~
setiap org punya cerita & pengalaman tersendiri ikut zaman masing2..satu kenangan yg cukup indah utk dikenang~ ^^

cik dila berkata...

erk,ingat kan aziz satar ke sape,kalau yg ni sah2 lah tak kenal. heheee.

syahirooAhmad berkata...

jap.. wazata zain tu yang berbaju oren? macam kenal... rasenye dia masih aktif belakonkan? macam penah nampak je..

dhiera zainudin berkata...

@syahiroo : wazata zain yg pakai spek hitam la. baju oren tu, ayah saya deh~

Juliet_iRa~" berkata...

xkenal juga..huhu...

cite kartun tu pon mcm xtau je..

waaa..huuu

YouSOF berkata...

fuhh lauk yang enak di hari persandingan! ;D


Mula² pun ingat Wazata Zain yang berbaju oren sebab tengh tersenyum. ;D

Tak kenal jugak, 1st time dengar.

Kancil 8349 berkata...

pernah dengar tapi dah tak ingat....

Hana Soffelia berkata...

Tak kenal. Tapi, hana pasti dia memang lawak sbb ur father ingt dia lg smpai skarang.

Unknown berkata...

alamak. tak kenal hehe

ctk berkata...

xsempat nk kenal..hihi...ader x kt youtube??cm bes je :)

APAN berkata...

aku x kenal ma...nama pun x penah dengar.huhu...

Myra Jay berkata...

Maksudnya cite Cumi & Ciki sebelum citer otromen, thundercats, power ranger kot ;)

mummyrinazone beauty berkata...

mcm nerlah leh tak kenai.ni.aisehh

Afzainizam berkata...

sungai buaya rawang kerrr... eemmm aku kenal tapi zaman dulu punya pelawak mmg best

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy paint protection film

Tanpa Nama berkata...

Rasanya sapa2 yang lahir tahun 1975 dan sebelumnya mungkin tau siri ni. Masa tu cuma ada TV1 & TV2 je. Siri ni tiap2 Isnin jam 5.00 ptg di TV1. Sila baca blog ni untuk kenali Kak N.
http://nazlibintiabbas.blogspot.com/2011/04/masih-kah-kau-ingat.html